هوش هیجانی و تاب آوری

مقاله و تحقیق های روانشناسی و هوش هیجانی

هوش هیجانی و تاب آوری

مقاله و تحقیق های روانشناسی و هوش هیجانی

عوامل موفقیت و شکست توسعه فناوری اطلاعات

عوامل موفقیت و شکست توسعه فناوری اطلاعات

در این تحقیق عوامل موثر بر شکست و موفقیت پروژه های فناوری اطلاعات از طریق تجزیه و تحلیل پژوهش‏‌‌های موجود در این زمینه،بررسی شده اند.
از تحلیل‏‌‌های بدستآمده چنین استنباط می‌شود که عواملی که بر شکست و موفقیت پروژه‏‌‌های فناوری اطلاعات موثرند را می‌توان بهعوامل فنی، انسانی، فرآیندی، سازمانی و محیطی تقسیم نمود، علاوه بر این عوامل مرتبط با فرهنگ سازمانی ثاثیربسزایی در شکست و موفقیت پروژه‏‌‌های فناوری اطلاعات در سازمان‏‌ها را دارند.
در ادامه، روش پژوهش تبیین و در پایان نیز یافته‏‌‌های این پژوهش، توصیف و تحلیل می‌شوند.
در این پژوهش عواملی که از بررسی پژوهش‏‌‌های پیشین و همچنین دیدگاه متخصصان این حوزه به دست آمده اند، با انجام پیمایشی در یک استان صنعتی اعتباریابی شده اند.
علاوه بر این، میزان اهمیت هر عامل در انواع کاربردهای فناوری اطلاعات شامل خودکارسازی، آگاه سازی، و دگرگون سازی بررسی و به تفکیک عوامل و کاربردها ارایه شده است.
با وجود منافع زیاد بکارگیری سیستم‏‌‌های اطلاعاتی، هنوز ریسک بالای شکست بر پیاده سازی این پروژه‏‌ها سنگینی می‌نماید.
از آنجاییکه عوامل حیاتی موفقیت وجود دارند و خلق نمی‌شوند، از اینر و باید آنها را شناسایی و کشف کرد.
عدم توجه به این عوامل کل سیستم و فرآیند را با خطر اساسی و شکست پروژه در اجرا مواجه می‌نماید.
در این تحقیق با شناسایی چارچوب‏‌‌های موجود برای انتقال تکنولوژی سیستمهای اطلاعاتی و شاخص‏‌‌های هر کدام از طبقات این چارچوبها سعی بر آن شده است که این عوامل را در سازمان‏‌‌های ایرانی که تمایل به انتقال این تکنولوژی را دارند ارزیابی و رتبه بندی گردد.
طبقاتی که برای این شاخصه میتوان در نظر گرفت شامل سه طبقه عوامل سازمانی، عوامل تاکتیکی و عوامل فنی می‌باشد.
تایج بررسی عوامل کلیدی موثر بر کاربرد فناوری اطلاعات در اداره‌های کل سازمان‌های دولتی استان‌های صنعتی ایران و میزان اهمیت این عوامل در کاربردهای گوناگون این فناوری ارایه می‌گردند.
در ادامه، روش پژوهش تبیین و در پایان نیز یافته‌های این پژوهش، توصیف و تحلیل می‌شوند.
در این پژوهش عواملی که از بررسی پژوهش‌های پیشین و همچنین دیدگاه متخصصان این حوزه به‌دست آمده‌اند، با انجام پیمایشی در یک استان صنعتی اعتباریابی شده‌اند.
براساس یافته‌های این پژوهش، از ۲۷ عامل بررسی شده تنها دو عامل همبستگی معناداری با موفقیت/ عدم موفقیت کاربرد فناوری اطلاعات در استان نمونه ندارند.
علاوه بر این، میزان اهمیت هر عامل در انواع کاربردهای فناوری اطلاعات شامل خودکارسازی، آگاه‌سازی، و دگرگون‌سازی بررسی و به تفکیک عوامل و کاربردها ارایه شده است.

منبع : مقاله عوامل موفقیت و شکست توسعه فناوری اطلاعات

روش های تأمین مالی

روش های تأمین مالی

توسعه نظام تامین مالی در یک کشور، یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده، جریان‏‌‌های سرمایه گذاری داخلی و خارجی می‌باشد.
مدیران بنگاه‏‌‌های اقتصادی در عصر حاضر، با توجه به محدودیت‏‌‌های منابع مالی به ویزه در عرصه تجارت جهانی و تنگ شدن رقابت، تحت فشار فزاینده‌ای قراردارند تا هزینه‏‌‌های عملیاتی و بهای تمام شده را کاهش دهند و کم هزینه‌ترین نوع ساختار سرمایه را برای انجام فعالیت‏‌‌های شرکت در راستای افزایش ارزش، پرداخت به موقع بدهی ها، تداوم فعالیت و حضور بیشتر در بازارهای داخلی و خارجی را دارند که در این میان متغیرهای زیادی در رابطه با روش‏‌‌های تامین مالی وجود دارد یکی از این متغیرها که نقش بسیار حیاتی دارد نقش و ساختار هییت مدیره است.
برای این منظور ابتدا شرکت‌‌هایی که طی سال‏‌‌های ١۳۸۲ تا ١۳۸۶ فقط از طریق وام بانکی و افزایش سرمایه تامین مالی نموده اند، انتخاب و سپس براساس بازده سالانه، شرکت‏‌ها به دو گروه شرکت-های موفق یعنی شرکت‌‌هایی که بازده سالانه آنها بیشتر از میانگین بازده بازار کلیه شرکت‏‌‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد و شرکت‏‌‌های ناموفق یعنی شرکت‌‌هایی که که بازده سالانه آنها کمتر از میانگین بازده بازار کلیه شرکت‏‌‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد، طبقه بندی گردیده اند.
برای این منظور ابتدا شرکت‌‌هایی که طی سال‏‌‌های ١۳۸۲ تا ١۳۸۶ فقط از طریق وام بانکی و افزایش سرمایه تامین مالی نموده اند، انتخاب و سپس براساس بازده سالانه، شرکت‏‌ها به دو گروه شرکت‏‌‌های موفق یعنی شرکت‌‌هایی که بازده سالانه آنها بیشتر از میانگین بازده بازار کلیه شرکت‏‌‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد و شرکت‏‌‌های ناموفق یعنی شرکت‌‌هایی که که بازده سالانه آنها کمتر از میانگین بازده بازار کلیه شرکت‏‌‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد، طبقه بندی گردیده اند.
نمونه مورد بررسی مشتمل بر ۶۲۴ شرکت می‌باشد که ۹۹ شرکت آن از محل افزایش سرمایه( ۶۷ شرکت موفق و ۳۲ شرکت ناموفق) و ۵۲۵ شرکت از محل وام بانکی تامین مالی نموده‏‌اند( ١۷۷ شرکت موفق و ۳۴۸ شرکت ناموفق )، نتایج تحقیق نشان می‌دهد که بین روش‏‌‌های تامین مالی و موفقیت و عدم موفقیت شرکت‏‌‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ارتباط معنی داری وجود دارد و همچنین افزایش سرمایه بیشتر از وام بانکی بر موفقیت شرکت‏‌ها تاثیر دارد به عبارت دیگر تعداد شرکت‏‌‌های موفق که از محل افزایش سرمایه تامین مالی نموده‏‌اند نسبت به کل شرکت‏‌‌های این گروه بیشتر از شرکت‏‌‌های موفقی است که از محل وام بانکی تامین مالی نموه اند.

منبع : مقاله روش های تأمین مالی

توانمند سازی کارکنان

توانمند سازی کارکنان

منابع انسانی با ارزش‌ترین عامل تولید و مهمترین سرمایه و منبع اصلی ایجاد کننده قابلیت‏‌‌های اساسی هر سازمانی به شمار می‌آید، یکی از موثرترین راه‏‌‌های دستیابی به هدف در شرایط فعلی، کارامدتر کردن کارکنان سازمان هاست.
آنچه که در راستای توسعه منابع انسانی اهمیت دارد، بهبود منابع انسانی تنها با آموزش‏‌‌های فنی و تخصصی حاصل نمی‌شود بلکه باید از راه‏‌‌های گوناگون جهت توانمندسازی کارکنان بهره جست و این جز با اعمال منابع انسانی امکان پذیر نمی‌باشد.
هدف اصلی مدیریت منابع انسانی در هر سازمانی کمک به عملکرد بهتر در سازمان برای نیل به اهداف سازمانی است.
کمک به افزایش تولید و بهره وری، موثرترین کمکی است که می‌توان به سازمان نمود، بهره وری را می‌توان استفاده موثر از منابع انسانی و مالی تعریف کرد، اگرچه مدیریت منابع انسانی نمی‌تواند دخالت مستقیم و چندانی در چگونگی استفاده از سایر منابع در سازمان داشته باشد ولی با حضور و دخالت عامل انسانی در تمام صحنه ها، مدیریت منابع انسانی می‌تواند با طراحی برنامه‏‌ها و سیستم‌‌هایی برای بکار گیری شایسته نیروی سازمان‏‌ها نقش مهمی در بقا و کارایی سازمان ایفا کند.
انسجام در برنامه‏‌‌های توسعه منابع انسانی مستلزم توسعه برنامه‏‌‌های توانمندسازی کارکنان است که توانمندسازی کارکنان نقش بسزایی در بهره وری سازمانی دارد.
لذا در این تحقیق سعی شده است که رابطه میان توانمندسازی کارکنان و بهره وری سازمان در جهت نیل به اهداف سازمان بیان گردد.
توانمند سازی مناب ع انسانی براساس روشها و استراتژی‏‌‌های خاص عامل اصلی و ممتاز برای بقا، رشد، رقابت و برتری سازمانها در جهان امروز است.
توانمند سازی مخصوصا در محیط‏‌‌های کاری مجازی که اعضای سازمان از تعاملات چهره به چهره محروم می‌باشند و مجبورند که بهطور مستقل عمل نمایند، بسیار مهم می‌باشد.
جامعه آماری آن را مدیران و سرپرستان رسمی مشغول به خدمت شرکت پالایش نفت اصفهان تشکیل داده‏‌اند و نمونه گیری آن به شیوه طبقه‌ای متناسب با حجم صورت پذیرفته است.
به منظور تجزیه تحلیل داده اه از آزمون‏‌‌های t تک متغیره، T هتلینگ، تحلیل واریانس و تعقیبی توکی استفاده شده است.
نتایج نشان داد از دیدگاه مدیران افزایش توانمندی‏‌‌های کارکنان از طریق آموزش‏‌‌های ضمن خدمت تنها در مولفه‏‌‌های مسوولیت پذیری، راهبرد گزینی، سازگاری، رقابت و یادگیری صورت پذیرفته و در سایر مولفه‏‌ها این افزایش کمتر از حد متوسط بوده است.

منبع : مقاله توانمند سازی کارکنان

بازاریابی خدمات

بازاریابی خدمات

صنایع خدماتی بسیار متنوع هستند.
همچنین فعالیتهای دیگری نظیر مراکز آموزش عالی و بیمارستانها هم با چنان تقاضایی روبرو بوده‌اند که تا بحال نیازی به بازاریابی احساس نکرده‌اند.
بازاریابی برای مشاغل پزشکی و حقوقی مالی نظیر حسابرسان نیز مغایر با اصول و موازین آنها تلقی می‌شود.
بهمین دلایل تا چندی پیش موسسات خدماتی از نظر استفاده از بازاریابی پشت سر موسسات تولیدی حرکت می‌کردند.
اما از آنجایی که کیفیت خدمات در مقایسه با کالا قابل مشاهده نیست و از ثبات کمی برخوردار بوده و مدام در حال تغییر است و حاصل خدمت تنها تحت تاثیر ارایه کننده خدمت نیست بلکه تمامی فرآیند ایجاد خدمت در آن تاثیرگذار می‌باشد، لذا بازاریابی خدمات از بازاریابی کالا تفکیک شده است.
دنیایب ازاریابی گسترده و پراکنده است، و امروزه در جستجوی راهها و اطلاعاتی می‌باشد تا از طریق آن مشتریانوفادار برای خود ایجاد کند.
از این رو هر روز بر انواع روش‏‌‌های بازاریابی افزوده می‌شود.
بازاریابی خدمات نیز، یکی از انواع بازاریابی است.
همه ما هرروزه از خدمات بهره مند می‌شویم.
خدمت، کار و عملی ناملموس است، که یک طرف به طرف دیگر عرضه می‌کند و مالکیت چیزی را به دنبال ندارد.
بازاریابی خدمات میکوشد تا با افزایش کیفیت خدمات ارایه شده و منفعت بیشتر به مشتری، سبب افزایش وفاداری مشتریان و سوداوری بالا برای سازمان شود.
این تحقیق به لحاظهدف، کاربردی و از نظر ماهیت و محتوایی توصیفی پیمایشی و از نوع همبستگی می‌باشد.
جامعه آماری این پژوهش کلیهمدیران شرکت‏‌‌های بیمه ایران فعال در استان آذربایجان غربی به تعداد ۲۸۸ نفر می‌باشد که از بین آنها تعداد ١۶۷ نفر با روشتصادفی خوشه‌ای به عنوان حجم نمونه انتخاب شده است.
ابزار گردآوری داده‏‌ها پرسشنامه می‌باشد که روایی محتوایی آن ازطریق تحلیل عاملی تایید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفته است.
برای تحلیل داده هایجمع آوری شده از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است.
نتایج به دست آمده از تحقیق نشان می‌دهد که از تمامیابعاد سرمایه اجتماعی به جز بعد سیاسی تاثیر مثبت و معناداری بر قابلیت‏‌‌های بازاریابی دارد.

منبع : مقاله بازاریابی خدمات

تعارضات شکلی قوانین دیوان کیفری بین المللی با جمهوری اسلامی ایران

تعارضات شکلی قوانین دیوان کیفری بین المللی با جمهوری اسلامی ایران

اهمیت دادگاه در آنست که صلاحیت رسیدگی به جرایم بین المللی شامل: «جرایم جنگی»، «جنایت علیه بشریت»، «نسل کشی» و «تجاوز» در حوزه کشورهای عضو، بدون توجه به این که توسط چه کسانی صورت گرفته است را دارد.
در مورد جنایت نسل زدایی و مصادیق آن، با توجه به الحاق ایران به کنوانسیون منع نسل زدایی( قانون اجازه الحاق دولت ایران به قرارداد بین المللی جلوگیری از کشتار جمعی( ژنوسید) مصوب۳۰/۹/١۳۳۴ )، مشکلی در الحاق به دیوان برای کشور متصور نیست.
در مورد جنایات جنگی با توجه به اینکه هنوز ایران به دو پروتکل الحاقی به کنوانسیون‏‌‌های ژنو ملحق نشده؛ الحاق به دیوان صرف نظر از تعهدات بین المللی فعلی ایران، متضمن قبول تعهدات اسناد مزبور است.
در مورد جنایت نسل زدایی و مصادیق آن، با توجه به الحاق ایران به کنوانسیون منع نسل زدایی( قانون اجازه الحاق دولت ایران به قرارداد بین المللی جلوگیری از کشتار جمعی( ژنوسید) مصوب۳۰/۹/١۳۳۴ )، مشکلی در الحاق به دیوان برای کشور متصور نیست.
جمهوری اسلامی ایران نیز ازجمله کشورهایی است که در جریان مذاکرات مربوط به تهیه و تدوین اساسنامه این دیوان مشارکت فعال داشته و در برخی موارد با هماهنگی با سایر کشورهای اسلامی، موارد خاصی را در اساسنامه گنجانده؛ اما هنوز جمهوری به صورت قطعی اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری را نپذیرفته است.
بحث عضویت یا عدم عضویت ایران در دیوان بین‌المللی کیفری از مهم‌ترین مباحث مجامع و محافل علمی و دانشگاهی است.
برخی به استناد تعارض مقررات اساسنامه با احکام اسلام و قوانین جمهوری اسلامی ایران به عدم عضویت ایران در دیوان مذکور اعتقاد دارند و برخی دیگر با این استدلال که بین مفاد اساسنامه و احکام اسلام و قوانین جمهوری اسلامی ایران تعارض وجود ندارد یا اگر وجود دارد، راهکارها و راه‌حل‌هایی برای آن پیش‌بینی شده است به عضویت ایران در دیوان مذکور اعتقاد دارند.
بدین جهت ابتدا به معرفی دیوان می‌پردازیم و سپس موضوع اصلی که همان مطالعه تطبیقی «جرایم» و «مجازات‌ها» است مطرح خواهد شد.
دو سوال اساسی که باید در پی پاسخ گفتن به آن‌ها باشیم عبارتند از: ١. آیا مواردی که در اساسنامه دیوان به عنوان «جرم» ذکر شده در قوانین جزایی جمهوری اسلامی ایران نیز «جرم» محسوب شده است یا خیر؟ ۲.
آیا مجازات‌های مقرر برای جرایم مذکور در اساسنامه دیوان با مجازات‌های مقرر در قوانین جمهوری اسلامی ایران مطابقت دارند یا خیر ؟

منبع : مقاله تعارضات شکلی قوانین دیوان کیفری بین المللی با جمهوری اسلامی ایران