بیماریهای روحی دارای
انواع مختلفی هستند که در هر کدام از انسانها با درجات مختلف و متفاوتی
خود را نشان میدهند با توجه به این تعدد و تنوع نمیتوان برای همه
بیماریهای روحی دلایل یکسان در نظر گرفت به بیان دیگر علایم هر اختلال
با سایر اختلالها متفاوت است مثلا اختلال افسردگی در یک فرد با
نشانههای چون پرخوری، خواب بیش از حد و طولانی بروز داده میشود و در
فرد دیگر با نشانههای چون بی خوابی، بی اشتهایی و … شناسایی خواهد شد پس
نمیتوان برای انواع اختلال یک نوع نشانه و علت را جستجو و عنوان کرد .
افراد
با توجه به تفاوتها خانوادگی و فرهنگی میتوانند به انواع مختلفی از
بیماری هی روحی دچار شوند، همانطور که میدانید یکی از مواردی که میتواند
فرد را به انواع اختلال و بیماریهای روحی دچار کند خانواده و اعضای آن
است، خانواده در پیدایش بیماریهای روحی و روانی در اعضا خود به ویژه
کودکان نقش بسیار موثر و مهمی را ایفا میکند بهطور مثال اگر کودک از ابتدا
در یک محیط سرشار از آرامش و محبت رشد پیدا کند کمتر با احتمال ابتلا به
اختلالهای روحی و روانی روبرو میشود و بالعکس اگر در یک محیط خصمانه و
به دور از آرامش و محبت والدین و افراد خانواده رشد یابد میتواند به انواع
اختلال روانی مانند اختلال خلقی، اختلال اضطراب و … دچار شود .
ما در
بیماریهای روانی شاهد استفاده از یک نوع روش درمانی نیستیم چرا که برای
هر بیمار یک روش درکان طراحی نشده است معمولا در درمان بیماریهای روحی
روشهای ترکیبی موثر واقع میشوند، روشهای درمان بیماریهای روحی و روانی
عبارتند از : دارو درمانی در این روش متخصصین میتوانند با توجه به میزان
ضعف و شدت بیماری و نوع آن از انواع مختلف داروها برای کاهش شدت آن بیماری
استفاده کنند اما این روش دارای نقطه ضعفهای نیز هست مثلا تاثیر دارو
درمانی بسیار کوتاه مدت و سطحی است و ممکن است فرد دوباره به حالت قبلی خود
برگردد و یا حتی ممکن است به آن دارو وابسته شوند به همین دلیل بهتر است
دارو درمانی را با روان درمانی به صورت ترکیبی انجام داد .
بسیاری از
مطالعات اثربخشی روان درمانی پویا در درمان افسردگی، ازجمله اثربخشی برابر
این روش درمانی را با سایر روان درمانیها( مانند درمان شناختی رفتاری) و
داروهای ضدافسردگی نشان داده اند.
در روان درمانی پویای افسردگی توجه
ویژهای به مفاهیمی مانند آسیب به خودشیفتگی، بازگشت خشم به خود، شرم و
احساس گناه میشود و تلاش میشود عوامل زمینه ساز موثر بر آسیب پذیری فرد
به افسردگی اصلاح شود.
در این سخنرانی جنبههای کاربردی روان درمانی پویای افسردگی با توجه به ویژگیهای خاص این اختلال مرور میشود.
هدف مقاله حاضر بررسی عوامل موثر بر وفاداری مشتری براساس مدل سازمانهای پاسخگوی سریع میباشد.
درک
بازار با برنامه ریزی و اتخاذ استراتژیهای مناسب جهت وفادار کردن مشتریان و
افزایش نرخ وفادا ری آنها منافع بلند مدت برای بنگاههای اقتصادی به
وجود میآورد.
یکی از این راهکارها ایجاد وفاداری در مشتری و وفادار نمودن آنان به سازمان و یا شرکت ارایهدهنده خدمات میباشد.
بدنبال تامین انتظارات مشتری، رضایت مشتری پدید میآید و وفاداری مشتری نیز پیامد رضایتمندی مشتری میباشد.
ریچهلد[١](
١۹۹۴ )، در کتاب قوانین و اثرات وفاداری[۲] بیان میکند «وفاداری چیزی
نیست که بتوان آن را بدست مدیران تازه کار سپرد و یا با به کارگیری نرم
افزارهای بهینهسازی شده یا یک پایگاه دادهپردازی برتر و یا یک نظام
ارزشیابی و پاداش به چنین مهمی دست یافت». وی استدلال میکند سودآوری بالا
نتیجه هر چه وفادار ماندن مشتریان است.
بنابرابن مهمترین چالشهای
تکنولوژیکی و تجاری امروز را میتوان در سه عنصر کسب و حفظ مشتری، وفاداری
مشتری و افزایش دادن سودآوری مشتری دانست.
امروزه، با شدیدتر شدن رقابت
در بخشهای تولیدی و خدماتی، نقش وفاداری مشتری برجستهتر از گذشته شده
است، در دیدگاه امروزی بازاریابی شامل رشد دادن مشتری، یعنی توجه به رضایت
مندی و کیفیت از دیدگاه مشتری و وفاداری مشتری و ارتباط موثر با وی است، در
نتیجه سازمانها تلاش میکنند تا مشتریان وفادار داشته باشند همچنان که
بازارها رشد کرده و پیچیدهتر میشوند اهمیت مشتریان فعلی برای شرکتها مشخص
شده و وفاداری مشتریان به عنوان یک عامل کلیدی برای سازمانها بروز میکند.
امروزه هدف از بازاریابی مدیریت تقاضا از طریق رشد دادن و سوق دادن مشتری تا حد بلوغ در نردبان وفاداری به سازمانهاست.
در
واقع بهترین مشتریان برای سازمانها وفادارترین آنها هستند و امروزه توسعه
وفاداری مشتریان به عنوان یک هدف استراتژیک برای سازمانها محسوب میشود.
بر همین اساس در تحقیق حاضر سعی شده است عوامل موثر بر وفاداری مشتریان شناسایی شود.
بهنظر
میرسد که مدیران سازمانها بتوانند با مورد توجه قرار دادن این عوامل موثر
راهبردهای مناسبتری تدوین و منابع خود را فراخور اهمیت هر یک از این
عوامل اختصاص دهند.