هوش هیجانی و تاب آوری

مقاله و تحقیق های روانشناسی و هوش هیجانی

هوش هیجانی و تاب آوری

مقاله و تحقیق های روانشناسی و هوش هیجانی

تحقیق وجدان کاری

وجدان کاری عاملی است که باعث ایجاد نظم در کار و حس انجام وظیفه در افراد می‌شود.
توجه به مفهوم وجدان کاری در سازمانها، توجه به اخلاق و روابط انسانی است؛ زیرا اخلاق، تعهد ایجاد می‌کند و باعث می‌شود، افراد نسبت به وظایف و رفتار شغلی خود به بهترین شکل و بدون وجود عامل کنترل خارجی حساس باشند.
وجود وجدان کاری در یک سازمان باعث افزایش سطح بهره‌وری، تحقق توسعهٔ پایدار، تحول فرهنگی انسان، ثبات مدیریت ونظم اقتصادی می‌گردد.
عوامل متعددی در ابعاد مختلف بر وجدان کاری موثر است.
لذا مقالهحاضر، بر آنست تا عوامل موثر بر شدت و ضعف وجدان کاری را مورد توصیف و تبیین قرار داده و با نگاهی بر ضروریات و عوامل تقویت کننده آن، راهکارهایی هر چند مختصر در جهت نهادینه سازی هر چه بیشتر و بهتر وجدان کاری در جامعه ارایه دهد چندی است اصطلاح( وجدان کاری) به فرهنگ اداری کشور راه یافته و مورد توجه مدیران ارشد قرار گرفته است اما تا به حال گام‏‌‌های اساسی در جهت شناسایی و اعمال حاکمیت وجدان کاری در جامعه برداشته نشده است.
با این شرط که بدون هرگونه سیستم نظارتی، شخص وظایف خود را به بهترین نحو ممکن بهانجام رساند.
وجدان کاری از مهمترین عناصر اصلی اخلاق و فرهنگ ما و روشنترین شیوه رفتاری در تاریخ کهنسال ملت ایران است.
وجدانکاری تکیه بر فرهنگ و ریشه در باورهای ما دارد.
همچنین مقولهای است بس مهم که به لحاظ منزلت و جایگاه در حوزه انگیزه‏‌ها و تمایلاتانسان جای میگیرد.
حوزه تمایلات و انگیزه مبنایی و ریشه‌ترین حوزه وجودی و ادراکی انسان است.
بر این اساس وجدان کاری یا انگیزه انجامکار را میتوان اساسیترین فاکتورهای انجام رفتارهای فردی و اجتماعی نوع بشر دانست.
تحقیق حاضر با هدف بررسی وجدان کاری در سازمانهاو راه‏‌‌های تقویت آن به این مقوله مهم می‌پردازد.

منبع : مقاله وجدان کاری

هوش فرهنگی

هوش فرهنگی

هوش فرهنگی سازه‌ای است که با مفهوم هوش در ارتباط بوده اما پدیده‌ای مستقل از آن تلقی می‌شود.
چنین موضوعی به دلیل عدم تاثیرپذیری هوش فرهنگی از سازه هوش به معنای عام آن است.
اگر هوش منطقی و ریاضی را می‌توان با آموزش بهبود داد هوش فرهنگی را می‌توان تا حد بسیار بالایی غیرارثی و ناشی از یادگیری و آموزش دانست.
آشنایی با مدل‌‌هایی که می‌توان از آنها در تقویت هوش فرهنگی بهره برد هدف اصلی از نگارش مقاله حاضر است.
هوش فرهنگی فراشناختی، هوش فرهنگی شناختی و هوش فرهنگی رفتاری» در قالب ۹ مولفه اساسی «علاقه درونی، علاقه بیرونی، برنامه­ریزی، آگاهی، ارزیابی و چک کردن، دانش فرهنگ عمومی، دانش فرهنگ خاص، رفتار کلامی و رفتار عملی» برای مدیریت هوش فرهنگی شناسایی و دسته­بندی شدند.
نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان می­دهد که، همه ابعاد و مولفه­های مدیریت هوش فرهنگی دارای بار عاملی بالای ۵/۰ می­باشند، لذا تاثیر همه ابعاد و مولفه­ها بر مدیریت هوش فرهنگی تایید می­گردد.
در بین ابعاد مدیریت هوش فرهنگی، بعد هوش فرهنگی انگیزشی دارای بیش­ترین تاثیر و بعد هوش فرهنگی فراشناختی دارای کم­ترین تاثیر است.
همچنین در بعد هوش فرهنگی انگیزشی، مولفه­ی علاقه­ی بیرونی دارای تاثیر بیش­تر و مولفه­ی علاقه­ی درونی دارای تاثیر کم­تری است.
در بعد هوش فرهنگی فراشناختی، مولفه­ی آگاهی دارای بیش­ترین تاثیر و مولفه­ی ارزیابی و چک کردن دارای کم­ترین تاثیر است.
در بعد هوش فرهنگی شناختی، مولفه­ی دانش فرهنگ خاص تاثیر بیش­تر و مولفه­ی دانش فرهنگ عمومی تاثیر کم­تری دارد.
همچنین در بعد هوش فرهنگی رفتاری، مولفه­ی رفتار عملی تاثیر بیش­تر و مولفه­ی رفتار کلامی تاثیر کم­تری دارد.

منبع : مقاله هوش فرهنگی

مقاله سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی

سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی

برنامه ریزی منابع سازمانی( Enterprise Resource Planning) که به اختصار ERP نامیده می‌شود، طیف وسیعی ازفعالیت‏‌‌های مختلفی را شامل می‌شود که هدف آن، گردآوری تمام داده‏‌ها و فرایندهای یک سازمان در یک سیستم واحد و درنهایت بهبود عملکرد سازمان می‌باشد.
سیستم‏‌‌های ERP براساس نوع، تلاش می‌کنند همه فعالیت‏‌‌های یک سازمان را تحت پوشش قرار دهند و به سازمان‏‌ها و شرکت‏‌ها کمک می‌نمایند تا فرایند دقیق برنامه ریزی کلیه منابع سازمان را در جهت کاهش هزینه و افزایش درآمد مدیریت نمایند.
در این مقاله با مرور مهمترین ادبیات موجود در این زمینه علاوه بر معرفی ویژگی هایمهم نرم افزار ERP و عوامل کلیدی موثر بر موفقیت پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی، امکان سنجی پیاده سازی این سیستم‏‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.
در شرایط امروز سازمان‏‌ها برای رقابت در بازار جهانی نیازمند به بهره گیری از سیستم‏‌‌های برنامه ریزی منابع سازمان هستند تا بتوانند با یکپارچه کردن فعالیتهای خود از این مزیت رقابتی سود ببرند اما به دلیل پیچیدگی‏‌ها و هزینه‏‌‌های بالای پیاده سازی سیستم‏‌‌های برنامه ریزی منابع سازمان تجاری سازمانها کم کم به سوی پیاده سازی جایگزینی به نام سیستم‏‌‌های برنامه‏‌‌های منابع سازمان‏‌‌های متن باز حرکت می‌کنند البته این سیستم‏‌‌های متن باز بیشتر نماسب با سازمان‏‌‌های متوسط و کوچک هستند زیرا قیمت پایین تری دارند با سرعت بیشتری پیاده سازی شده و پیچیدگی‏‌‌های سیستم‏‌‌های برنامه ریزی منابع سازمان تجاری را نیز ندارند.
سیستم برنامه ریزی منابع سازمان( ERP) مستلزم استفاده از سیستم‏‌‌های اطلاعاتی پیچیده‌ای از لحاظ مدل و تکنولوژی است( Davenport,T.H.۲۰۰۰ ). کلمه ERP در اصل مخفف واژگانEnterprise Resource Planning یا سیستم برنامه ریزی منابع سازمان است که طیف وسیعی از فعالیت‏‌‌های مختلفی را که به بهبود عملکرد سازمان منتهی می‌شود، در بر دارد.
این سیستم یک سیستم میان وظیفه‌ای سازمان است که توسط مجموعه‏‌‌های یکپارچه بخش‏‌‌های نرم افزاری اداره شده و فرآیندهای اصلی درونی کسب وکار یک شرکت را پشتیبانی می‌کند( ابراین،١۳۸۷،ص۲١۸ ). ظرفیت سیستم برنامه ریزی منابع سازمان در یکپارچه کردن و اطلاعات حوزه‏‌‌های عملکردی مختلف از طریق یک پایگاه داده متمرکز داده، سبب شده تا صاحب نظران این سیستم‏‌ها را به عنوان پیش نیاز موفقیت در قرن بیست و یک معرفی کنند.

منبع : مقاله سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی

اصول توانمند سازی کارکنان

اصول توانمند سازی کارکنان

در این مقاله سعی بر این است تا مبحث توانمندسازی کارکنان و نقش آموزش به عنوان ابزار توانمند سازی به اجماع مورد بررسی قرار گیرد.
به منظور کسب موفقیت در محیط در حال تغییر کسب و کار امروزی، سازمانها به دانش، نظرات، انرژی و خلاقیت کلیه کارکنان، اعم از کارکنان خط مقدم تا مدیران سطح بالا،نیازمندند.
جهت تحقق این امر،سازمانها از طریق توانمند سازی کارکنان مربوطه به منظور تشویق آنان به ابتکار عمل بدون اعمال فشار، ارج نهادن به منافع جمعی سازمان با کمترین نظارت و انجام وظیفه به عنوان مالکان سازمان،اقدام می‌نمایند.
توانمند سازی مخصوصا در محیط‏‌‌های کاری مجازی که اعضای سازمان از تعاملات چهره به چهره محروم می‌باشند و مجبورند که بهطور مستقل عمل نمایند، بسیار مهم می‌باشد.
همچنین، توانمند سازی جهت حفظ امید و وابستگی کارکنان باقیمانده در طی زما ن‏‌‌های کوچک سازی سازمان حایز اهمیت می‌باشد.
لذا می‌تواند به عنوان منبعی که از آسیب پذیری کارکنان جلو گیری نماید و بذر امید را در شرایط بحرانی ازجمله انهدام سرمایه‏‌‌های مالی و از بین رفتن زندگی انسانی، در دل آنان بکارد، مفید واقع گردد.
یک واقعیت قطعی سازمانی آن است که امروزه سازمان‏‌ها بر خلاف گذشته در یک محیط پیچیده و پویا فعالیت می‌کنند.
یکی از مولفه‏‌‌های مهم برای ورود سازمان‏‌ها به عرصه‏‌‌های ملی و بین المللی و رقابت در این عرصه‏‌ها نیروی انسانی توانمند می‌باشد.
این تحقیق براساس نظریه شناخت اجتماعی[١]، که سه دسته عوامل کلیدی فردی، گروهی و سازمانی را در موفقیت ادراک افراد از احساس توانمندی بیان کرده، شکل گرفته است.
بنابراین با تدوین پرسشنامه و انجام تجزیه و تحلیل‏‌‌های مختلف ازجمله تکنیک حداقل مربعات جزیی[۲]، توسط نرم افزارهای SPSS و Smart PLS مشخص شد که بین عوامل سه­گانه ذکر شده و توانمندسازی کارکنان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
کارکنان توانمندسازی‌شده، شادتر و فعال‌تر از بیشتر کارکنان دیگری هستند که در شرکت حضور دارند.
البته این توانمندسازی کارکنان چند عیب هم دارد.
در این مقاله، در وب‌سایت چطور، ابتدا توانمندسازی کارکنان را تعریف می‌کنیم و بعد هم به بیان مزایا و معایب آن می‌پردازیم.
هر آنچه می‌خواهید در این‌باره بفهمید، اینجا عنوان شده است.

منبع : توانمند سازی کارکنان

مبارزه با فساد اداری

مبارزه با فساد اداری

مدیریت دولتی برای مدیریت فساد به ابزار‌های مختلفی متوسل شده و اندیشمندان، دیدگاههای مختلفی برای مدیریت فساد ارایه کرده‌اند.
یکی از این دیدگاهها «دیدگاه زندان تمام‌دید» است که براساس آن، فناوری اطلاعات، کلید اصلی و توانساز کنترل فساد تصور می‌شود.
در این مقاله با ارایه چند مثال به نقد این دیدگاه پرداخته، استدلال می‌ شود که فناوری اطلاعات نه تنها اثر قابل ملاحظه‌ای بر مدیریت فساد ندارد، بلکه در برخی موارد خود فرصتهای جدیدی را برای فساد ایجاد می‌‌کند.
بنابراین برای استفاده از فناوری اطلاعات به ‌عنوان ابزاری برای مبارزه با فساد باید به عوامل دیگری توجه کرد.
فساد اداری یکی از بیماری‏‌‌های مزمن و در واقع کهنه‌ترین جراحت نظام اداری تلقی می‌شود، چرا که پدیده‌ای همزاد دولت است یعنی از هنگامی که فعالیت‏‌‌های بشر شکل سازمان یافته به خود گرفتند، فساد اداری نیز در نتیجه تعاملات درونی و تعامل با محیط از متن سازمان ظهور کرد.
لذا لازم است با شناسایی علل بروز فساد اداری و راهکارهای مبارزه با آن این پدیده را ریشه کن نماییم و جامعه‌ای سال و به دور از ناهنجاری‏‌‌های اجتماعی سازمانی داشته باشی .
جستجوی راهکارهای دینی و ارزشی برای مبارزه با فساد اداری، از آنرو اهمیت دارد که جامه ما جامعه‌ای اسلامی است و در چنین جامعه ای، الگوها و راهحلهایی میتوانند پاسخگو باشند که با فرهنگ و ارزشهای حاک بر آن تناسب و سازگاری داشته، و به عبارت بهتر، از ارزشهای دینی و اسلامی نشیت گرفته باشند.
این پژوهش میکوشد راهکارهای مبارزه با فساد اداری را براساس ارزشهای اسلامی استخراج کند.
به بیان دیگر، با مطالنه در نظام ارزشی اسلام، راهکارهای عملی و اجرایی را برای پیشگیری از فساد اداری و مبارزه با آن طرح نماید.
پرسش اصلی پژوهش راهکارهای مبارزه با فساد اداری براساس ارز شهای اسلامی است که برای ارایه پاسخ، رویکرد ارز شهای اسلامی با تاکید بر نظریه محدودیت‏‌ها مبتنی بر مدیریت گلوگاه‏‌‌های فساد اداری، چارچوب نظری تحقیق قرار داده شد.
در این پژوهش، از روش استنباطی با رعایت اصل احتیاط در پژوهش‏‌‌های دینی استفاده شده است.
با توجه به عوامل یادشده، راهکارهایی که برای مبارزه با فساد اداری به دست آمد، عبارت‏‌اند از: تقویت نظارت درونی( تقوا) و نظارت اجتماعی( امر به معروف و نهی از منکر )؛ افزایش سلامت کارگزاران نظام اداری؛ نهادسازی؛ شفافیت گرایی؛ توجه به معیشت کارمندان؛ ترویج فرهنگ وظیفه شناسی؛ و احیای حس مسیولیت پذیری اجتماعی.

منبع : مقاله  مبارزه با فساد اداری